Saturday 2 February 2013

orang yang kita sangka jauh tapi sebenarnya dekat ....

assalamualaikum,


kadang-kadang kita anggap seseorang tu biasa je, tak dilayan istimewa. ada atau tak, sama je tak ada beza. sekadar hormat bila di depan mata. bila jauh tak mengundang rindu.., bertanya khabar jarang sekali


boleh jadi orang tu siapa saja.. keluarga mahupun teman. dan bila terjadi sesuatu melibatkan seseorang tu, barulah kita tersedar. sedar kepentingan mereka, kesan nya ke atas kita dan takut kehilangan mereka


saya dan ayah mertua baik dan boleh berbual apa saja. saya senang melayan permintaan nya. dia hidup membujang berbelas tahun lamanya yang dah tentu-tentu sebelum saya masuk dalam keluarga suami. saya hormat kesabaran ayah membesar dan menjaga keperluan empat orang anak yang ketika itu meningkat remaja. banyak dugaan dan pahit manisnya namun ayah tetap setia berkongsi segala pencapaian anak-anaknya.


bila semua dah bekerjaya dan bekeluarga, mujurlah masih ada kakak sulung encik suami yang menemani ayah. sedih membayangkan kalau ayah tinggal sorang di hari tua. walaupun saya sedar semua orang akan tetap bersendirian suatu masa nanti.  namun sebolehnya biarlah ketika itu segalanya dipermudahkan amin.......


ayah dah seminggu dalam wad. sebelum ni memang selalu keluar masuk wad tapi sekejap-sekejap je. paling lama pun tiga empat hari...

tapi  kali ni dah nak dekat seminggu ayah ditahan wad. rasa bersalah ambil ringan  bila kakak bagitau ayàh pergi hospital. walaupun ayah biasa berrmalam di wad, tak sepatutnya saya sekadar mengangguk bila tahu

saya patut lebih kerap ambil tahu keadaan ayah. tak payah tunggu dia sakit tak payah tunggu dia mengadu. mungkin sebab jawatan dia mertua maka saya ambil mudah. cuba kalau yang sakit tu abah, dah tentu-tentu hari kedua abah di wad saya dah sampai tanah besar


ya ALLAH berdosanya saya pada ayah. tak sabar nak balik sungai petani esok pagi. walaupun ayah agak stabil keadaannya, saya tetap risau .. risau kalau tak sempat nak jumpa ayah. kita merancang dan Allah yang tentukan

risau kalau rancangan kami esok pagi terpaksa ditunda atau .. saya mohon dipermudakan semuanya,amin

kalau ada kesempatan, panjang umur saya, saya nak mintak maaf pada ayah. saya nak betulkan semuanya. sepatutnya saya melayan mertua sama seperti saya melayan mak dan abah. saya dah memilih untuk bersama suami, maka kedua orang tuanya adalah orang tua saya


p/s : jika bermanfaat pàda yang membaca, Alhamdulillah




xoxo,

mama sofia

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi ...