Wednesday 28 November 2012

kisah mak ketam ..

assalamualaikum ..

betullah orang kata, anak akan meniru setiap perlakuan kita. mereka mesin photostat terbaik dan terhebat ciptaan Allah

kalau hari ini kita menengking anak kerana meninggi suara bertanya sesuatu, mungkin ada benarnya kita jugak pernah begitu. salah satunya kita mudah menjerit bila anak menyepahkan barang, tidak menyahut bila dipanggil dan sebagainya. so dalam mind set mereka, its ok untuk meninngi suara bila orang tak bagi perhatian kepada kita.

maka, sentaplah hati si ibu bila setiap kali si anak menjerit2 sambil bertanya di mana barang mereka di simpan, atau bila si mak lambat menghidang makanan


saya lah manusia yang turut sentap itu bila anakanda saya tiba2 meninggi suara marahkan saya. dia marahkan maknya yang leka tengok tv dan tak bagi attention pada dia yang sedang menulis ABC huhuhuhuhuhuhuhu

mulanya saya nak marah balik, tapi bila terfikir macam mana budak besar ni dah pandai marah2 kalau bukan kita yang dewasa ni mengajar diorang, saya insaf


insaf sebab kesilapan dalam mendidik anak2 ni ada kalanya di pandang remeh. bagi kita cukup kalau anak kenal abc, boleh mengira dan boleh berdikari. pada hal pada umur 2-7 tahun ni lah sepatutnya setiap ibu bapa mendidik anak erti kasih sayang dan hormat menghormati selain memberi pengenalan mengenai Islam. dalam agama melarang kita berlaku biadap terhadap sesiapa pun termasuk musuh kita sendiri.

pengajaran terbesar buat saya hari ni ialah, sila layan anak kita sebaik mungkin sepertimana kita nak dia melayan kita dengan baik. kalau kita nak dia hormat orang tua, maka kita lah yang terlebih dahulu kena hormatkan mereka. dengar apa yang nak dia ceritakan, sensitif dengan perasaannya, peka pada perkembangannya.

bercakap dengan baik dan selitkan pengajaran pada setiap cerita


stop sini dulu, saya nak temankan anak dara saya buat homework :)

semoga dia membesar menjadi anak yang beramal kepada agama dan kedua orang tuanya ..


mama sofia

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi ...