Friday 23 November 2012

mendoakan yang terbaik ..

assalamualaikum,

dear diary.

jealous.. jealous sungguh bila hati tengah teringin sangat sesuatu, masa tu akan berkali2 nampak orang lain dengan 'sesuatu' yang kita teringin sangat tu .. dugaaaaannnn

sekarang ni kan fenomena update gambar makan2 kat fb dah jadi satu trend. kalau makan something yang lain dari kebiasaan cth nasi, maka akan ada macam2 gaya gambar makanan. yang berhias bagai rasa belum tentu, yang portion besar macam tak logik untuk sorang makan, dan macam2 lagi

yang tengah menggila sekarang ni tak lain tak bukan durian crepe. perghhh tengok gambar2 dc ni memang nampak tempting habis. tapi tu lah kan, selagi tak pernah rasa maka memang tak dapat nak imagine camne nikmat dc ni. orang lain pakat usaha cari merata tempat nak beli durian crepe ni tapi I relax je hahahahahaha padahal kau pun teringin tapi apakan daya.. malas menguasai segalanya hihihihihi skang musim hujan so memang malas nak keluar, pulak tu tengah banyak benda nak uruskan. so bab2 makan yang nak kena mencari ni I tolak tepi. makan apa yang ada di dapur je

gambar cilok dari blog semanis gula semasin garam tq!

walaupun agak tercabar kesabaran setiap kali tengok post pasal durian crepe ni, redha sajelah kawan. tunggu lapang2 sikit nanti mungkin boleh cuba buat seketul dua hahahahaha mungkin!


ehh tapi jealous yang satu ni bukan bab makan. tapi bab yang melibatkan keibuan chewahhh nak kias2 jugak. terus terang aje lah, saya teringin nak mengandung lagi huawaaaaaaaaaaa..

rindu sangat nak mengandung, setiap hari usap2 perut yang makin membesar. lepas tu dapat merasa first kick, kejang2 kaki tengah malam, sesak dada, kaki yang mengembang dan dapat shopping!
masa mengandung kan sofia, saya memang super excited. dari awal lagi saya buat persediaan. sebaik aje dah buat buku merah jangan lupa bawa moga2 belum tamat tempoh ehhhh iaitu lebih kurang 2 bulan mengandung, saya mula surf cari info pasal pregnant dan penjagaan baby. masa blogwalking merata blog tu lah, saya jumpa bab breastfeeding. blog list pertama tak lain tak bukan blog cik sue yang comel dengan anak tiga sekarang

sepanjang mengandung, saya tak mengalami masalah muntah2 yang teruk. kalau ada pun hanya 3 kali dalam tempoh sembilan bulan mengandung, alhamdulillah. penambahan berat badan pun normal je. cuma bila perut makin membesar, mula la gatal2 di perut tak terkawal jadinya. saya jadi alah dengan stretch mark lotion. siap jumpa pakar kulit untuk amik ubat sapu sebab malam2 saya tak boleh tido menahan tangan dari terus menggaru.

setakat tu je yang agak pahitnya sebab sampai hari ni masih ada kesan parut yang kata nurse terjadi sebab saya menggaru perut yang sedang meregang hahahaha tapi mama ok je kakak, sebab sampai sekarang mama tak kisah pun hal2 parut tu. dan mama jadi bangga bila kakak tanya nape dengan perut mama tu sebab mama tau mama dapat parut belah perut untuk dapat kakak.

hah, berbelit2 ayat tu kan? no worries, saya tak guna ayat tu untuk jawab soalan anak saya


saya baca dan fahamkan betul2 kebaikan dan keperluan breastfeeding melalui internet dan majalah pa&ma. tapi selagi kita tak mengalami sendiri keadaan tu mana mungkin kita faham semuanya kan? alhamdulillah walaupun tanpa pengalaman cuma tunjuk ajar dari nurse saya berjaya menyusukan sofia secara direct breastfeeding pada hari kedua dia dilahirkan.ohh kenapa bukan sebaik dia dilahirkan? hmmm masa tu saya betul2 tak tau yang sebenarnya its ok to breastfeed after delivery walaupun secara caesarian .. kalau la mama tau lebih awal, mama takkan biar kakak minum susu formula tu. hari kedua barulah saya dibenarkan bangun dan disuruh ke bilik air sendiri. waktu tu baru la mula rasa sakit kat perut. tapi belum berani nak tengok tempat jahit. sejujurnya masa tu tak ingat nak sibuk2 fikir perut yang akan berparut tu. saya lebih teruja nak tengok anakanda kami nur raisa sofia.

dan sekarang setelah 4 tahun tidak mengandung, saya memang cemburu sangat bila sana sini orang terdekat mengandung. kawan2 kat fb ada 5 ke 6 orang, sepupu dan biras pun mengandung huhuhuhu

sejak dah teringin sangat sampai tiba2 jadi excited nak tambah collection cloth diaper, nampak romper pun semua design nak, siap terfikir nak berpantang kat rumah mak atau stay kat langkawi. hahahaha kesian kan? pergi tesco baru2 ni pun asyik ternampak orang mengandung, nak makan kenduri pun ternampak2 kelibat mommy to be
mula la rasa nak mengandung makin menjadi2. kakak aka sofia pun makin suka dengan baby. pantang nampak twin baby depan rumah mak ni keluar, dia pun sibuk nak tengok. kakak suka baby katanya.. alahai sabar yea sayang nanti kalau ada rezeki, kakak pun akan ada adik sendiri. buat masa sekarang kita kidnap je mana2 baby yang kita jumpa ok? 

oh kidnap tak bermakna saya angkut mana2 baby bawa balik ke rumah. cukup sekadar dapat dukung dan peluk2 sekejap amik bau baby hihihiiiii

tak sabar nak jumpa sepupu saya si salwa tu, katanya due tahun depan tak sure bulan berapa. biras saya, ain pun tahun depan jugak bersalinnya. sekarang ni baru 7 minggu pregnant. saya doakan diorang dipermudahkan sepanjang kehamilan dan seterusnya melahirkan nanti.


dan mudah2an akan ada rezeki saya pulak lepas ni , insya Allah >_<



mama sofia

No comments:

Post a Comment

Terima kasih daun keladi ...